Help mijn kind is 9

Altijd een ‘makkelijk’ kind gehad en dan… zomaar uit het niets krijg je een grote mond. Of ineens durft je kind niet meer naar school, moet het licht op de slaapkamer weer aan en voelt hij of zij zich vaak eenzaam of extreem verdrietig. Op school ontstaan allerlei clubjes en er is sprake van pesterijen door stoere jongens of meidenvenijn. Grote kans dat het over jouw negenjarige zoon, dochter of leerling gaat. Het lijkt wel of de gevoelswereld van de negenjarige veel heftiger wordt. En inderdaad dat klopt. Dat past helemaal bij deze leeftijd.

Een ander perspectief 

Om dit uit te leggen licht ik een mooie link met de tekenontwikkeling toe in deze fase. Bij kinderen in groep 5/6 ontstaat vaak tekenmoeheid. Tekenden ze voorheen nog vrij uit de losse pols zonder er bij na te denken, nu lijkt dat vaak niet meer zo makkelijk te gaan. Dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van de oogzenuw. Deze is nu zover ontwikkeld dat het kind meer details en perspectief kan zien. En dat maakt een wereld van verschil.

Het kind ziet dat het huis of dier dat hij tekent in het echt anders is dan op zijn papier. Dat kan erg frustrerend werken. Hoe geef je toch vorm aan deze veranderende wereld? Houd jezelf dan maar eens staande! Weer opnieuw je plaats ontdekken in het gezin en in de klas. Want je ouders en leerkrachten zie je niet meer als onfeilbaar deel van jezelf, maar als mensen waar je ook kritiek op kunt hebben. Je bent niet als zij. Je kijkt naar hen vanuit een ander perspectief. En dat maakt dat ook de omgeving de verandering merkt.

Prikkelverwerking

Uit bovenstaande kun je opmaken dat er veel meer prikkels en informatie binnenkomen bij het kind. Het kind ziet immers meer. Al die prikkels moeten worden verwerkt. Ieder kind zoekt vanuit zichzelf een overlevingsstrategie die bij hem past. Sommige kinderen trekken zich terug. Eenzaamheid ligt op de loer. Anderen profileren zichzelf door te pesten en/of groepjes te vormen. Weer anderen worden angstig. Ieder reageert onbewust op de voor hem misschien wel onveilige wereld die is ontstaan door het andere perspectief en de hoeveelheid details die de wereld hem nu toont.

Hoe kunnen we het kind helpen?

Door zijn gevoelens serieus te nemen; te erkennen en te benoemen. Dat scheelt al zoveel. Welke gevoelens er ook in alle heftigheid boven komen, ze mogen er zijn. Ik herinner me een cliënt die met haar negenjarige dochter bij mij kwam vanwege angsten. Ze zei: ”Ik heb mijn kind zo goed kunnen helpen door alleen maar nabij te zijn en haar gevoelens er te laten zijn.” Hoe mooi is dat? Het kind met al zijn gevoelens helemaal accepteren geeft een boost zelfvertrouwen en maakt die verwarde wereld een beetje veiliger.

Uitnodiging 

Er zijn nog veel meer dingen waar we het negenjarige kind mee kunnen helpen. Dat vertel ik je graag tijdens mijn gratis workshop. Ook krijg je daar nog meer informatie over deze ontwikkelingsfase en gaan we zelf ontspannen aan de slag. Ik nodig je van harte uit om hierbij aanwezig te zijn. Geef je gauw op, want vol is vol.

negenjarig kind

Tekentip

Teken mooie spiraalslakken. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Welke doe jij het liefst? Kleur hem in de kleuren van de regenboog. Begin dan voorzichtig met kleuren door afwisselend hard en zacht te drukken. Hierdoor ontstaat diepte. Kijk naar het effect. Het aanbieden van perspectief oefeningen helpt het kind grip te krijgen op zijn nieuwe wereld.

neem vrijblijvend contact met mij op
Logo linda walinga

Heb je veel gehad aan dit blog? Wil je meer van dit soort verhalen?

Ontvang eens in de twee weken mijn blog met gratis tekentips. En blijf op de hoogte van mijn activiteiten.

* verplicht