Hoe helpt tekenen om in deze tijd weer met je klas op te starten?

Hoe start jij je klas op nu de basisscholen op 11 mei weer open gaan? En hoe beoordeel jij de nieuwe beginsituatie? Kijk je alleen naar de opbrengst van toetsen? Of observeer je ook de emotionele en sociale ontwikkeling van je kinderen? Ook kinderen hebben een heftige periode achter de rug en laten het effect daarvan onverbloemd zien in hun spel en in hun tekeningen. Als je deze tekens begrijpt, kan je daarbij aansluiten door ze een tekenopdracht te geven die ze verder kan helpen.

Als een nieuwe situatie het nieuwe normaal wordt

Het moeten wennen aan een nieuwe situatie heeft op veel kinderen grote invloed en dat zie je, merk je en voel je aan alles. Ik geef je een voorbeeld uit een situatie die zich voordeed bij Frits, een ietwat dromerige jongen in mijn klas. Ook hij moest wennen aan wat voor hem het nieuwe normaal werd. De thuissituatie veranderde van het ene op het andere moment door familieomstandigheden. De dagelijkse routine thuis was ver te zoeken. En dat was aan hem te merken. Zijn afwezige droommomenten namen toe en het viel niet mee om hem bij de les te houden. Hij voelde zich veilig in zijn eigen wereld en die gunde ik hem… tot op zekere hoogte. Want ja… Hij zat in groep 3 en het zou mooi zijn dat ook hij aan zijn werk toe kwam. Gelukkig had ik tools ontwikkeld waarmee hij mij kon bereiken.

Tekenen als uitlaadklep

Frits hield namelijk erg veel van tekenen. En ik hield van de verhalen die hij met zijn tekeningen vertelde. Hij wilde graag over zijn tekeningen praten. Ik vergeet nooit die momenten waarin de klas rustig aan het werk was en Frits vanaf zijn plekje vragend naar me keek en wachtte op een teken van mij om zijn kunstwerk te laten zien. Dit waren zijn momenten. Met zijn tekening in de hand kwam hij lekker tegen mij aanhangen terwijl ik mijn arm om hem heen sloeg. “Vertel” zei ik.

Het nieuwe normaal als monstersmonsters

Hij vertelde over dat jongetje in zijn tekening dat alle monsters moest verslaan. En hoe boos het jongetje werd en hoe hard hij schopte en schreeuwde. “Whaaah…” deed hij nog tegen mij, met een angstaanjagend gezicht waar ik zelfs bang van werd. “Jeetje… wat heftig. Lukt dat hem?” vroeg ik. “Niet helemaal, want ze zijn met te veel. Hij moet nog harder schreeuwen.” En zoals dat gaat in de klas waren er nog 28 kinderen die nu de aandacht nodig hadden. Dus vroeg ik ze allemaal even met Frits mee te Whaaah’en om de monsters weg te jagen. Lachend liep Frits naar zijn plek en ruimden we de spullen op om naar huis te gaan. Ik had graag nog even met Frits doorgepraat over zijn tekening, want er zat zo veel in. Hij had enorm veel te vertellen en dat kon hij gelukkig heel goed met zijn kleurpotloden. En ik wist nu welke tekenles ik zou geven die middag.

Een monsterlijke tekenles

Ik las het verhaal van Max en Maximonsters voor. En gaf de kinderen de opdracht om met waskrijt het meest griezelige monster ooit te tekenen. De timer zette ik op 15 minuten en een kwartier lang werd er driftig aan 29 monsters gewerkt. In hun groepje mochten ze overleggen over hoe zij hun monsters te lijf gingen. Welke attributen hadden ze nodig? Ze gaven elkaar tips en tekenden op een nieuw vel hoe zij zelf eruit zouden zien als ze het monster gingen temmen. Er heerste een soort overwinningsstemming in de klas. De monsters konden worden getemd. Wat een opluchting. De rest van de week had het planbord van veilig leren lezen er een nieuwe activiteit bij die aan het eind van de dag werd opgevoerd als toneelstukje over het monster en de meester.

Vertel…

Over deze tekening valt natuurlijk nog veel meer te vertellen. Maar in deze situatie was het voor Frits genoeg dat hij de ruimte kreeg te vertellen over zijn tekening. Ik kreeg het idee dat Frits zich vooral gesteund voelde door zijn groepje. De andere kinderen hadden ook monsters en hielpen hem om zijn monster te verslaan. Zo zie je hoe eenvoudig je kunt inspelen op de behoefte van je leerlingen door hun tekeningen serieus te nemen. Grote kans dat de leerlingen in jouw klas een ander verhaal tekenen. Maar wat ik wil vertellen is: Neem hun tekens serieus! Juist omdat het zo simpel is. En ja… het gaat waarschijnlijk allemaal anders in de klas met de corona maatregelen maar laten we in ieder geval het kind achter de leerling blijven zien.

Kindertekeningen lezen

Wil jij ook meer inzicht in het verhaal van de kindertekening? Meld je dan aan voor de basiscursus ‘Kindertekeningen lezen’ en geef jouw klas op creatieve wijze de juiste ondersteuning waar zowel jij als je klas wel bij varen. Zo kan het nieuwe normaal iets worden van de hele klas gezamenlijk i.p.v. een worsteling van elk individu.

Kijk op de website onder het kopje ‘scholen’ voor meer informatie en voel je vrij om contact op te nemen.

neem vrijblijvend contact met mij op
Logo linda walinga

Heb je veel gehad aan dit blog? Wil je meer van dit soort verhalen?

Ontvang eens in de twee weken mijn blog met gratis tekentips. En blijf op de hoogte van mijn activiteiten.

* verplicht