Wat doe je als leerkracht en als ouder met agressie en geweld in kindertekeningen?

Het is een vraag die ik regelmatig tegenkom en waar ik vroeger zelf ook mee worstelde. Tot nu toe heb ik er nog niet eerder een blog over geschreven. Maar nu het zowel bij mijn workshops voor ouders als leerkrachten weer ter sprake kwam besloot ik mijn visie daarop met jullie allen te delen.

In mijn beginjaren voor de klas was ik er vrij duidelijk in

Geen enge en gewelddadige tekeningen! Teken wat moois!

Oef… wat kan ik mijzelf nu voor het hoofd slaan. Ik wilde een mooie fijne sfeer in de groep creëren voor mijzelf en mijn leerlingen en dacht dat op onder andere deze manier voor elkaar te krijgen. Schijn natuurlijk. Ik onderdrukte een grote behoefte. De kinderen lieten het maar al te duidelijk zien. En als het niet op papier geuit mocht worden dan waren er nog genoeg andere manieren om hun frustraties, angsten en overige ervaringen te verwerken.

Helaas het leven is geen pais en vree

Kinderen komen allemaal in min of meerdere mate agressie en geweld tegen in hun leven. Of we dat nu leuk vinden of niet. Het hoort bij het leven. Hoe jammer dat ook is. Het kan zijn dat ze er in hun eigen leven mee geconfronteerd worden of via iets wat ze op beeldschermen te zien krijgen.

Ingaan op de behoeften

Als kinderen veel agressie laten zien in hun tekeningen dan laten ze een grote behoefte zien. Geef daaraan toe is mijn advies nu. Veroordeel deze tekeningen niet. Als je het verbiedt kropt het zich op en gaat het zich wellicht op een heel andere manier uiten. Mijn tekentip hierbij is de volgende:

Maak een drieluik door A3-formaat tekenpapier in drie gelijke delen te vouwen. Aan de linker kant laat je een conflict, geweld, of agressieve situatie tekenen. Laat het middelste vak nog even leeg. Vervolgens laat je in het rechter vak het tegenovergestelde tekenen van wat er in het linker vak gebeurt. Daarna ga je verbindingen maken van links naar rechts. Je verbindt de tegengestelde delen. Observeer hoe verschillend die lijnen kunnen zijn. Zijn ze vloeiend, puntig, of is het een geheel, gesloten of doorbroken? Kijk maar en misschien kom je dan weer op een helpend tekenidee.

Als je bij mij een training doet dan kijken we samen naar die tekeningen en gaan we er een vervolgopdracht bij bedenken die jouw groep kan ondersteunen.

Ik wens je veel tekenplezier en inzichten toe met deze opdracht.

Warme groet, Linda

neem vrijblijvend contact met mij op
Logo linda walinga

Heb je veel gehad aan dit blog? Wil je meer van dit soort verhalen?

Ontvang eens in de twee weken mijn blog met gratis tekentips. En blijf op de hoogte van mijn activiteiten.

* verplicht

Deel dit bericht