Wie heeft het probleem? Jij of je kind?

Ooit… pakweg 25 jaar terug volgde ik de Gordon cursus ‘Bewust omgaan met kinderen’. Mijn eigen kinderen waren toen drie en vijf jaar en ik stond twee en een halve dag per week voor de klas. Deze cursus heeft veel invloed gehad op mij als moeder en leerkracht. Het voelde een beetje als thuiskomen. Wat een verademing dat je tegelijkertijd heel duidelijk en liefdevol met kinderen om kon gaan. Dat een duidelijke ouder of leerkracht niet een kwade hoeft te zijn. Juist niet!

Jouw probleem op je kind projecteren

Voor mij ging het in de cursus maar om één vraag:

Wie heeft een probleem? Jij of je kind/klas?

Door deze vraag steeds weer aan mijzelf te stellen werd ik mij bewust dat ik het probleem van de kinderen zowel thuis als op school als mijn probleem zag, en andersom. Mijn probleem projecteerde ik op mijn kind als zijnde zijn probleem. Jeetje… dat was een eyeopener! Laat ik een voorbeeld geven van hoe het bij mij thuis ging.

Een dag voor de klas was rustiger dan een dag thuis

Mijn jongste zoon Niels was een erg ondernemende en onderzoekende peuter. Niks was veilig in zijn buurt. Wat was ik druk met hem. Ik kon hem geen moment uit het oog verliezen, temeer omdat alles door hem met een pure ongeremdheid werd onderzocht. Het besef dat er ook maar iets gevaarlijk kon zijn, zoals bovenop allerlei dingen klimmen, was er totaal niet. Hij speelde vaak letterlijk en figuurlijk met vuur. Ik had er heel wat mee te stellen. Samen met hem op visite gaan was een hele onderneming, want bij een ander was

Niels

weer veel nieuws te ontdekken. Al met al waren de dagen dat ik voor de klas stond met 30 kinderen rustiger dan een dag thuis met twee.

Hij leerde mij grenzen stellen

Tja… wie had er eigenlijk een probleem? Niels of ik? Deze vraag deed mij inzien dat Niels helemaal geen probleem had. Hij was een heerlijke, gezonde, ondernemende peuter die precies deed zoals je gezien zijn leeftijd en geaardheid mocht verwachten. Hij genoot van zijn ontdekkingstochten en bleef vrolijk doorgaan. Nee, ik had een probleem.

Ik moest iets veranderen en de leefomgeving van Niels veiliger maken. Dat heb ik gedaan door de inrichting van huis en tuin enigszins aan te passen en vooral door duidelijker grenzen te stellen. Deze maatregelen deden al spoedig de sfeer in huis verbeteren. De kleine Niels was mijn leraar geworden en hij deed het fantastisch.

Weergaloos effect

Toen ik eenmaal besefte dat ik het probleem was, kon ik het beter scheiden en projecteerde ik mijn frustratie niet meer op hem, maar hield het bij mijzelf. Hij moest niet veranderen, maar ik. Wat gaf dat een rust! Ik stond nu veel steviger om mijn grenzen duidelijk neer te zetten. Ik bleef bij mijzelf, bij mijn kracht en vandaaruit kon ik sterk mijn boodschappen uitzenden die een weergaloos effect hadden op mijn kleine, ondernemende kereltje. Het gaf hem rust en veiligheid. Hij hoefde nu niet steeds de grenzen op te zoeken, want ik had ze bepaald. Natuurlijk lukte dit niet van de een op de andere dag. Ik was het mij bewust en dat was al heel wat. Elke dag kreeg ik genoeg momenten om te oefenen en dat was blijkbaar nodig.

 

Het levert je energie op

Ik herken nu het vervagen van de grenzen tussen ouder en kind als er problemen zijn. Misschien helpt deze vraag, die de sfeer in mijn gezin aanzienlijk verbeterde, jou ook. Vraag jezelf elke keer als zich een probleem voordoet maar eens af wie er eigenlijk een probleem heeft. Misschien verandert er in jouw houding ook iets ten positieve. Als je de scheidslijn kunt trekken, dan vergt dat aanzienlijk minder energie. Dan blijf je bij jezelf en kan je vanuit je krachtige ik handelen.

Dit blog beschrijf ik vanuit het probleem van de ouder. Een volgend blog beschrijf ik vanuit het probleem van het kind zelf. Hoe ziet dat er dan uit voor jou als ouder? Hoe handel je als je kind een probleem heeft?

Gratis tips

Herken je bovenstaande problematiek en wil nog meer tips, zodat er in jouw gezin ook weer rust en harmonie heerst? Zonder dat het te veel energie van je vraagt? Neem dan gerust contact me op. In een gratis skype- of telefoonsessiesessie van 20 minuten geef ik je nog twee gratis tips.

NEEM CONTACT MET MIJ OP
Logo linda walinga

Tekentip

Teken samen met je kinderen op een papier. Verdeel het in verschillende delen. Laat ieder kind zijn grens aangeven. Hoe ziet elke grens eruit? Zijn het zachte, harde, duidelijke, strakke, natuurlijke, speelse, kleurrijke grenzen? Wat gebeurt er binnen die grenzen?